Een praktijklogo is belangrijk. Het staat op al je communicatie die je naar de buitenwereld zendt: brieven, facturen, facebook, instagram. Je logo vertelt je patiënt in één oogopslag waar jouw praktijk voor staat. Voor je patiënt ook maar één voet binnen zet in jouw praktijk heeft hij of zij zich al een beeld gevormd op basis van je logo. Desondanks wordt het ontwerp van een praktijklogo vaak stiefmoederlijk behandeld bij de opstart van een praktijk. Laat je hier dus niet aan vangen! Een goed logo is super belangrijk!
Zelf aan de slag gaan is de goedkoopste oplossing. Let er wel op dat je hier wel heel wat tijd mee kan verliezen voordat je een goed logo hebt! Het is soms best wel wat uitzoeken en het is belangrijk dat je echt tevreden bent met je resultaat.
De eenvoudigste oplossing is om voor een logo te gaan dat enkel bestaat uit tekst. Wat het logo dan ‘bijzonder’ maakt, is het lettertype. Op sites zoals dafont kan je leuke lettertypes downloaden. Kijk wel altijd goed na of je die mag gebruiken! Sommige lettertypes zijn namelijk niet auteursrechtenvrij.
Heb je jouw lettertype uitgekozen? Dan kan je aan de slag gaan in Word of paint. Beter is natuurlijk om je logo te ontwerpen in een professioneler programma zoals adobe photoshop. Je kan bij adobe een account aanmaken en gebruik maken van de 30 dagen proefperiode! Zo kost het je helemaal geen cent! En je gaat er heus geen 30 dagen voor nodig hebben om je logo te ontwerpen. Een alternatief is om gebruik te maken van een gratis programma zoals giphy. Laat je ook niet afschrikken door de vele toeters en bellen die deze programma’s hebben. Die heb je zeker niet allemaal nodig voor een mooi eenvoudig logo. En een leuke plus: er zijn altijd tutorials die je op weg helpen!
Je hebt ook sites waar je in enkele klikken je logo kan ontwerpen doordat ze gebruik maken van kant en klare symbolen en lettertypes. Hiervan zou ik persoonlijk geen gebruik maken. Je logo gaat er al heel gauw uitzien als één in het dozijn. En komt vaak ook heel onpersoonlijk over.
Het gevaar van je logo zelf ontwerpen is dat het eindresultaat er onprofessioneel kan uitzien en dat je er veel langer mee bezig bent. Het voordeel is wel dat je logo gratis is… goedkoper kan natuurlijk niet.
In plaats van zelf te knoeien, kan je het ontwerp van je logo uitbesteden aan een meer ervaren iemand. De prijzen hiervoor kunnen heel sterk variëren. Het is absoluut niet nodig om hiervoor vele honderden euro’s aan uit te geven! Er bestaan verschillende manieren om je logo te laten ontwikkelen.
Welke methode je ook kiest om je logo te laten ontwerpen, het is altijd aan te raden om de ontwerper verschillende voorbeelden aan te reiken. Zo heeft deze van bij de start al een idee over de stijl, kleur, … Dit zorgt er dan ook voor dat je tijd wint en dat het ontwerpproces voor iedereen vlotter verloopt. Neem dus zeker een kijkje op het internet! Google afbeeldingen of pinterest zijn je vrienden in jouw zoektocht!
Dit klinkt misschien een beetje raar, maar dit is echt een super methode om je logo te laten ontwerpen. Je beslist op voorhand aan welke voorwaarden je logo moet voldoen en bepaalt ook de prijs. Verschillende ontwerpers dienen vervolgens een logo in en jij hebt de luxe om uit al die inzendingen jouw favoriet te kiezen! Als er geen winnaar tussen zit, geen probleem dan hoef je ook niemand iets te betalen. Een wedstrijd kan je op sommige websites al beginnen aan 29 euro!
99 designs Ontwerpen voor geld Bij deze methode raden we wel aan dat je het bedrag voor je logo niet te laag zet. Mik toch zeker op een 150 euro opdat je een echt goed ontwerp krijgt! Zo doen er ook veel meer ontwerpers mee aan je wedstrijd omdat ze een mooie beloning krijgen. Dit doet de kwaliteit van de logo’s enorm stijgen.
Je kan altijd aan een kennis die thuis is in de grafische wereld vragen om je logo te ontwerpen. De prijs kan je dan altijd onderling regelen. Wie weet kom je er al vanaf met een gratis therapietje? Spreek goed op voorhand de prijs af zodat hier nadien geen wrevel over bestaat.
Dit is ook een leuke manier om je logo te laten ontwerpen. Het is een beetje een win-win situatie voor beiden. De student heeft een leuke opdracht om aan zijn portfolio toe te voegen EN de prijs voor je logo zal ook veel lager liggen dan bij een reeds afgestudeerde ontwerper. Het risico dat je hier natuurlijk neemt, is dat het nog steeds een student is en dat je logo misschien nog ‘schoonheidsfoutjes’ heeft.
Vind je bovenstaande methodes maar niks? Dan kan je natuurlijk altijd nog een beroep doen op een echte professional! Ook hier weer zullen de prijzen afhangen van ontwerper tot ontwerper en op basis van wat je krijgt (enkel logo of ook bedrijfskaartjes, …) en hoeveel voorontwerpen er worden gemaakt.
Er zijn heel veel zaken waarop je moet letten om ervoor te zorgen dat je beschikt over een goed logo. Je kan voor een tekst logo gaan, of een symbool hebben.. beide zijn mooi en het hangt van je persoonlijke voorkeur af. Hou het vooral als logopedist niet te strak, maar let er ook op dat je logo niet te speels overkomt… Je praktijk is geen pretpark 🙂
Hier zijn alvast enkele zaken waar je op moet letten:
Makkelijk te onthouden: Hou je logo ‘leesbaar’ en gemakkelijk te begrijpen. Een handig principe hiervoor is: Keep it simple! Onderscheidend: het logo moet uniek zijn en opvallen in de massa. Omkeerbaar: als je het logo ziet moet je de naam herinneren van de praktijk en als je de naam ziet moet je het logo voor je zien. Tijdloos: een goed logo moet de tand des tijds kunnen doorstaan. Een mooi voorbeeld is het logo van google. Veelzijdig: het moet in verschillende media en toepassingen kunnen gebruikt worden: zowel op een website als op een visitekaartje of social media,… Schaalbaar: Je logo moet in verschillende groottes nog steeds tot zijn recht komen. Vectoriële logo’s zijn ideaal omdat ze niet veranderen van kwaliteit als je ze vergroot. Om af te sluiten nog enkele leuke praktijk logo’s in de kijker!
Hier werd eenvoudig gebruik gemaakt van de initialen van de therapeut.
Combinatie van naam praktijk met herkenbaar logo.
Creatief omgegaan met de betekenis van de praktijknaam.